tisdag 30 november 2010

De bästa plattorna 2010

Nu i årets slutskede är det dags att summera musikåret 2010. Första året på ett nytt decenium är alltid förpliktigande. I vanlig ordning har jag gått och muttrat att det inte kommer några riktigt bra skivor, men nu i årets slutsskede finns det ändå en handfull som jag har lyssnat väldigt mycket på och som har betytt mycket för mig. Dessa tänker jag presentera fram till årsslutet för att sedan ser om jag kan rangordna dem.
Skribenterna på sonic har listat sina favoriter för året och till min förvåning och med en viss belåtenhet så inser jag att de många av mina favoritskivor inte är omnämnda. För några år sedan skulle det var i det närmaste identiskta listor. Det är bara att konstantera att den stora tillgången till musik och tips via spotify, last.fm, musikbloggar och nätet i största allmänhet gör att det är inte lika enhetligt längre vilken musik man lyssnar på. En musiktidning som sonic magazine har inte längre samma betydelse när det gäller att förmedla musik. Det hindrar inte att jag tycker väldigt mycket om sonic och läser varje nummer mycket noggrannt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar